اصول تولید محتوا در اینستاگرام
اصول تولید محتوا در اینستاگرام
امروزه اینستاگرام به یکی از پلتفرمهای محبوب و پرکاربرد برای برندها، افراد و کسبوکارها تبدیل شده است. برای موفقیت در این فضا، تولید محتوای جذاب و باکیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. محتوا باید نه تنها از لحاظ بصری جذاب باشد بلکه باید بتواند ارتباطی مؤثر با مخاطب برقرار کند. در این مقاله به اصول تولید محتوا گرافیکی، نوشتاری و ویدیویی برای اینستاگرام پرداختهایم . تولید محتوا در اینستاگرام نیازمند رعایت اصول و نکات خاصی است تا بتوانید توجه مخاطبان را جلب کرده و تعامل بیشتری با آنها داشته باشید . قبل از هر چیزی باید بدانید که هدف شما از تولید محتوا چیست و چه نوع مخاطبانی را هدف قرار میدهید. این اطلاعات به شما کمک میکند تا محتوای مناسبتری تولید کنید ، اینستاگرام یک پلتفرم بصری است، بنابراین کیفیت تصاویر و ویدیوهای شما بسیار مهم است. از دوربینهای با کیفیت استفاده کنید و سعی کنید عکسها و ویدیوهای جذاب و حرفهای تولید کنید. برای جذب مخاطبان بیشتر، سعی کنید انواع مختلف محتوا را تولید کنید، از جمله عکسها، ویدیوها، استوریها، ریلزها و IGTV.
هشتگها به شما کمک میکنند تا محتوای خود را در دسترس مخاطبان بیشتری قرار دهید. از هشتگهای مرتبط و محبوب استفاده کنید، اما از هشتگهای بیش از حد استفاده نکنید. سعی کنید با استفاده از داستانسرایی، ارتباط عاطفی با مخاطبان برقرار کنید. این کار میتواند باعث افزایش تعامل و جذب بیشتر مخاطب شود ، زمان انتشار پستها نیز اهمیت دارد. سعی کنید در زمانهایی که مخاطبان شما بیشتر آنلاین هستند ، محتوا را منتشر کنید. به نظرات و پیامهای مخاطبان پاسخ دهید و با آنها در تعامل باشید. این کار باعث ایجاد حس تعلق و ارتباط نزدیکتر میشود.
چگونگی تولید محتوا در اینستاگرام
شبکههای اجتماعی رشد چشمگیری در توسعه یک بیزینس را ایفا میکنند؛ یکی از بزرگترین آنها شبکه اجتماعی اینستاگرام است. هنگامی که از اینستاگرام برای توسعه بیزینس خود استفاده میکنیم، تولید محتوا ارزشمند میشود. جذب کاربران بیشتر و سرگرم کردن آنها میتواند در رسیدن به این امر مهم باشد. اما چگونه کاربران بیشتری جذب کنیم تا بیزنس ما گسترش یابد؟ تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ و چگونه انجام میشود؟ در ادامه به بررسی این سؤالات میپردازیم.
تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟
تولید محتوا، همان تولید عکس، ویدیو، صوت ومتن است که به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده، نه تنها کاربران را به صفحه شما علاقه مند میکند بلکه سبب گسترش بیزینستان نیز شود. در ادامه چگونگی بررسی تصاویر و همچنین تولید محتوای متنی برای بیزینس خود در اینستاگرام، جایی که میتوانید آنها را بیابید و مواردی که هنگام استفاده از آنها در تبلیغ برند خود باید در نظر بگیرید را ارائه میدهیم.
نحوه تولید محتوای باکیفیت در اینستاگرام
۱. بررسی الگوهای آماده
بی شک اولین قسمتی که در هر پست، مخاطب با آن روبرو میشود و ترغیب کننده او به خواندن ادامه پست یا رد شدن از آن است، تصویرها هستند. ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک میکند بدون داشتن یک کاربر حرفهای نیز پستهای اینستاگرامی عالی ایجاد کنید؛ مانند ابزارهای طراحی آنلاین که برای طراحی نقاشیها و عکسهای جذاب، در اینستاگرام مورد استفاده قرار میگیرد. پس استفاده و یادگیری برنامهها را در اولویت کارتان قرار دهید.داشتن یک بانک عکس با وضوح بالا از محصولات شما واقعاً میتواند در تولید محتوا کمک کننده باشد. اگر شما یک تعامل قوی با کاربران داشته باشید، یک عکس محصول ساده و صاف باعث حیرت فالور های شما میشود.
۲. استفاده از عکسهای موجود با کیفیت
هرچند استفاده از عکسهایی که وجود دارد خیلی کار جالبی در این دوره به نظر نمیرسد، اما این بدان معنی نیست که ما به هیچ وجه نباید از آنها استفاده کنیم؛ در مواقعی که مجموعهای از عکسهایی مشابه وجود دارد، شما میتوانید با استفاده از عکسهای موجود و ایجاد یک فیلد متفاوت در حوزه خودتان، به تولید محتوای با کیفیت بپردازید ، همچنین میتوانید با استفاده از سایتهایی که وجود دارد، عکسهایی را که خیلی توسط برندهای دیگر استفاده نشده و مناسب برند شما است را به صورت رایگان دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهید. همواره به این نکته توجه داشته باشید که سایز عکس مناسب در اینستاگرام P۱۰۸۰ *P 1080 است.
![]() | ||||
![]() | ||||
۳. ترکیب فرمتهای مختلف
این مهم است که شما به عنوان یک کاربر اینستاگرام، انواع فرمتهای محتوا را برای کاربران خود در دسترس قرار دهید. برای اینکار میتوانید از به اشتراک گذاشتن حداکثر ده پست، یک آلبوم بوجود آورده و همچنین با استفاده از یک فیلم ۶۰ ثانیهای، که یک روش عالی برای نشان دادن محصولات در قالب یک مثال یا صرفاً یک آموزش کوتاه یا نمایش است، به تولید محتوا بپردازید.مراقب باشید که با عکسهای زیاد از محصول خود، کاربر را تحت فشار قرار ندهید؛ همچنین میتوانید با تنوع بخشیدن به مضامین محتوای عکسی، کاربران خود را تشویق به خواندن ادامه پست کنید. سرانجام میتوانید گامی به جلو برداشته و به سمت ایجاد گیف بروید. اینستاگرام، گیف ها را به عنوان ویدیو میشناسد، این گیف ها یک راه آسان و مناسب برای تعامل با کاربران است، زیرا کاربران به آنها علاقه دارند.
۴. بازسازی محتوا از برندهای موجود
آیا زمان مناسبی برای تولید محتوا در اینستاگرام ندارید؟ شاید واقعاً نیازی به گذاشتن این زمان برای تولید محتوا نداشته باشید. در واقع میتوانید با رعایت حقوق قانونی پیج ها، از محتوای پیج هایی که محصولات یا مخاطبان مشابه با پیج شما دارند، استفاده کنید.
در ادامه مواردی را بیان میکنیم که به شما کمک میکند تا از برندهای دیگر برای تولید محتوا استفاده کنید:
بررسی هشتگ و حساب کاربری برای یک محتوای با کیفیت
برای تولید محتوای مجدد، میتوانید با استفاده از هشتگ های مرتبط با حوزه بیزینستان از حسابهای اینستاگرام کاربرهای معروف، آنهایی که مخاطبانشان مشابه شما است و آنهایی که رقیب مستقیمتان نیستند، استفاده کنید. لیستی از پیج های برندها یا اشخاصی که بهترین مطالب را برای اشتراک گذاری در حوزه شما تولید میکنند، تهیه کرده و آنها را فالو کنید تا پستهای جدیدشان را ببینید و اگر پستی برای شما اهمیت زیادی داشت، آن را با استفاده از آیکونی که زیر پست وجود دارد، ذخیره کرده تا زمان لزوم، به راحتی به آن دست یابید. توجه داشته باشید که هشتگ هایی که سرچ میکنید کاملاً مرتبط با بیزینستان باشد؛ چرا که یک هشتگ نامربوط میتواند شما را سر در گم کند و گاهی منجر به تولید محتوای غلط شود.
اجازه از پیج اصلی برای استفاده مجدد از آنها
اگر خواستید یک پست از پیجی را عیناً در صفحه خودتان به اشتراک بگذاید، باید از آن پیج اجازه بگیرید. به این صورت که پست مورد نظر را از طریق فلش زیر همان پست، در دایرکت آن پیج فرستاده و کسب اجازه کنید. با این کار، علاقه خود را به آن پست نشان داده و با توضیح اینکه پستشان در معرض دید بیشتری قرار میگیرد، آنها را خوشحال میکنید و اجازه میدهند تا شما آن را منتشر کنید؛ به این صورت شما میتوانید به صورت قانونی با استفاده از محتوای برندهای دیگر، به تولید محتوا بپردازید.
۵. محتوای با کیفیت تولید شده توسط کاربر(UGC)
در مورد استفاده از محتوایی که دیگران تولید کردهاند، همچنین این ایده خوبی است که کاربران خود را تشویق کرده تا محتوا را تولید کنند، اما چگونه؟ با درخواست از کاربر تا درباره موضوع خاصی که در حوزه کاری شما است، نظر بدهد، یا سوالی را مطرح کنید تا کاربر به آن پاسخ دهد. به این نوع تولید محتوا، محتوای تولید شده توسط کاربر میگویند، این اصطلاح همچنین به طور گستردهتر، به هر گونه محتوای ایجاد شده توسط کاربران، برای یک محصول یا خدمت خاص، با یا بدون تشویق برند نیز گفته میشود.امروزه برندهای بسیاری از UGC استفاده میکنند، حتی اگر شما یک برند بزرگ باشید، بعید به نظر میرسد که کاربران شما بدون هیچ محرکی، محتوای اینستاگرام را در مورد شما و محصولتان، ایجاد کنند. به عنوان مثال با ایجاد یک مسابقه و جایزه به بهترین جمله درباره عکس یا برند خاص، میتوانید به تولید محتوا توسط کاربر دست یابید.همچنین با ارائه هدیه یا تخفیف محصولات خود به کاربران، میتوانید انگیزه کاربران را برای استفاده از هشتگ خودتان بیشتر کنید؛ اساساً دریافت این کلمه به عنوان هشتگ از کاربران میتواند شروع کننده خوبی، برای کارها باشد.به یاد داشته باشید که محتوای درخواستی شما از کاربر نباید محدود کننده باشد و باعث اذیت او شود. این محتوا باید تکمیل کننده محتوای شما باشد. همچنین استفاده زیاد از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)، ممکن است حس سو استفاده از کاربر را به او القا کند و باعث شود ، فکر کند که شما کمتر روی حوزه کاریتان تسلط دارید.
۶. همکاری با اینفلوئنسرها (برندهای برتر)
اگر قصدتان این است که کنترل بیشتری در حوزه کاری خود و یک جریان مداوم از محتوای اینستاگرام بر روی برند خود داشته باشید، باید به فکر کار با اینفلوئنسرها (تأثیر گذاران) باشید. همکاری با اینفلوئنسرهایی که کاربران زیادی آنها را فالو کردهاند، میتواند این فرصت را برای شما ایجاد کند تا فالور های پیج خود را افزایش دهید.اگر شما یک بیزینس کوچک با بودجه کمی دارید، میتوانید از میکرو اینفلوئنسرها با فالور های ۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ ارتباط برقرار کنید. البته این امر مهم است که فالور های آن پیج به محصولات شما علاقه مند باشند، پس سعی کنید با میکرو اینفلوئنسرهایی ارتباط برقرار کنید که در حوزه بیزینس شما فعالیت میکنند.
نکات مهم در طراحی عکس برای اینستاگرام
همانطور که گفته شد مهمترین قسمت یک محتوا، عکسی است که در آن پست قرار میدهیم پس برای انتخاب تصویر باید نکاتی را رعایت کنیم؛ در ادامه به توضیح این نکات میپردازیم.
۱. یک نقطه کانونی واضح تعریف کنید
در اینستاگرام یکی از مهمترین کارهایی که هر پیج برای رسیدن به آن تلاش میکند، مکث کاربر روی پست و درگیر شدن با آن است. شما میتوانید از یک نقطه کانونی در عکستان، برای جذب کاربران استفاده کرده تا بیشتر روی تصویر شما بمانند. اگر عکستان خیلی شلوغ باشد، چشم را گیج میکند و تأثیر برعکس خواهد داشت، جالب است بدانید مغز ما به طور خودکار این محاسبات را انجام میدهد، پس بهتر است برای تولید محتوا در اینستاگرام وقت کافی گذاشته و درباره آن تأمل کنید ، این نقطه کانونی میتواند شامل محتوای متنوعی باشد که داستانهای شخصی، موفقیتها، چالشها و تجربیات زندگی افراد را به تصویر میکشد. این نوع محتوا میتواند با تصاویر جذاب، ویدیوهای کوتاه و کپشنهای تأثیرگذار همراه باشد تا ارتباط عمیقتری با مخاطبان برقرار کند.. همچنین میتوانید از هشتگهای مرتبط و چالشها برای افزایش تعامل و جذب مخاطب استفاده کنید.
۲ استفاده از قانون یک سوم در عکاسی
قانون یک سوم،یک قانون کلاسیک است که باکمک
هر عکاسی می توانید آن را یاد بگیرید . برای اجرای
این قانون ، تصویر خود را به ۹ قسمت تقسیم کرده
به صورتی که جالب ترین ویژگی های عکس شما در
تقاطع خطوط افقی و عمودی قرار بگیرد؛
همچنین میتوانید با قرار دادن نقطه کانونی در یک سوم تصویر، عکس خود را جذابتر کنید.
۳. استفاده از حاشیه سفید در عکس اینستاگرام
استفاده از لبههای سفید در اطراف عکس اینستاگرام شما میتواند تأثیر بسزایی در جذب مخاطب، نسبت به عکس بدون حاشیه، داشته باشد. همچنین حاشیهها در تصاویری که شلوغ هستند و جایی برای تنفس نمیگذارند، میتوانند تأثیر گذار باشند، پس یکی از مهمترین جنبههایی که حاشیه سفید دارد، میتواند از شلوغ شدن بیش از حد عکس شما جلوگیری کند. همینطور اگر شما قانون یک سوم و نقطه کانونی را نیز، که در قسمتهای قبل توضیح داده شده، در عکستان رعایت کرده باشید، استفاده از حاشیه سفید میتواند مخاطبان زیادی را جذب کند.
۴. توجه به تضادها و ایجاد تعادل
برای جذب فالوور بیشتر در اینستاگرام، ایجاد تضاد در اجزا عکستان، میتوانند کمک کننده باشند. این تضاد میتواند در رنگها، اشکال، مقیاس، فونت، نور و… باشد. برای شروع میتوانید از فیلترها و برنامههای ویرایش عکسی که در اینستاگرام وجود دارد، استفاده کنید؛ همانطور که میدانید، برنامههای حرفهای دیگری برای ویراش عکس وجود دارد ولی با همین ویرایش اینستاگرام میتوانید به نتایج مطلوبی برسید، چرا که بیشتر ویرایش در عکسهای اینستاگرام، تغییر در نور و ایجاد تضاد است. در واقع پیدا کردن یک تضاد در عکس، میتواند گام مهمی محسوب شود؛ زیرا با کمک آن میتوان با جذب مخاطب، او را ترغیب به خواندن ادامه محتوا کرد.
این نکات را برای تولید محتوای متنی اینستاگرام فراموش نکنید!
۱. استفاده از داستان سرایی
استفاده از داستانسرایی در اینستاگرام میتواند به جذب و نگهداشتن مخاطبان کمک کند. پس از انتخاب عکس، زمان رسیدن تولید محتوای متنی مناسب رسیده است؛ برای این کار میتوانید از داستان سرایی درباره تصویر خود استفاده کنید؛ همواره باید توجه داشته باشید که داستان شما کاملاً مرتبط با تصویرتان باشد. همچنین با استفاده از شخصیت پردازی درباره تصاویرتان میتوانید به شرح یک داستان متناسب با برند یا شخصیت خودتان بپردازید ، میتوانید روزمرگیها یا تجربیات خاص خود را در قالب استوریها به اشتراک بگذارید. این کار باعث ایجاد حس نزدیکی و ارتباط با مخاطب میشود. از فالوورهای خود بخواهید سوالاتی بپرسند و پاسخهای خود را به صورت داستانی و جذاب ارائه دهید،میتوانید یک داستان را در چند پست کاروسل تقسیم کنید. هر اسلاید میتواند یک بخش از داستان را روایت کند و مخاطب را ترغیب به ورق زدن کند. با استفاده از ویدیوهای IGVTV و ریلز، میتوانید داستانهای کوتاه، الهامبخش یا آموزشی را به تصویر بکشید. این ویدیوها باید جذاب و سریع باشند تا توجه مخاطب را جلب کنند، به اشتراکگذاری چالشهایی که در زندگی خود با آنها مواجه شدهاید و نحوه غلبه بر آنها میتواند الهامبخش باشد ، کپشنها فرصت خوبی برای روایت داستان هستند. میتوانید یک داستان کوتاه یا تجربه شخصی خود را در کپشن بنویسید که با تصویر یا ویدیوی شما همخوانی داشته باشد. انتخاب تصاویر مناسب که داستان شما را تکمیل کنند، میتواند تأثیر زیادی بر جذب مخاطب داشته باشد.
از فالوورها بخواهید داستانهای خود را با شما به اشتراک بگذارند. این کار نه تنها تعامل را افزایش میدهد بلکه احساس جامعهسازی را نیز تقویت میکند. استفاده از هشتگهای مرتبط با داستانسرایی میتواند به دیده شدن محتوای شما کمک کند و افراد بیشتری را به سمت صفحه شما جذب کند. با استفاده از این روشها، میتوانید داستانهای جذاب و معناداری را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید که نه تنها مخاطبان را سرگرم کند، بلکه آنها را به تفکر وادارد و ارتباط عمیقتری با شما برقرار کند.
۲. برنامه ریزی برای هر پست
برنامه ریزی برای محتوای هر پست میتواند تأثیر بسزایی درجذب مخاطب داشته باشد، ارتباط داشتن هر پست با پست قبلی و همچنین گوشزد کردن یک قسمت مهم از پست قبلی(مثلاً با استفاده از هشتگ) نه تنها نشان دهنده همبستگی پیج شما بوده بلکه به تولید محتوا نیز منجر میشود.نکته مهم دیگر در این قسمت، برنامه ریزی درباره زمانبندی مناسب برای انتشار پست است. برای این کار میتوانید ازقسمت insights خود اینستاگرام یا ابزارهای دیگر که مخصوص این کار هستند استفاده کنید. همچنین با ملزم کردن خودتان به انتشار پست در زمان تعیین شده میتوانید به جذب مخاطبان بیشتر بپردازید و به شما کمک کند تا محتوای منسجمتر و جذابتری تولید کنید و تعامل بیشتری با مخاطبان خود داشته باشید. قبل از هر چیز، هدف از پست را تعیین کنید. آیا میخواهید اطلاعاتی ارائه دهید، الهامبخش باشید، یا فروش بیشتری داشته باشید؟
موضوعی را انتخاب کنید که با برند یا صفحه شما مرتبط باشد و برای مخاطبانتان جذاب باشد. میتوانید از تقویم محتوایی استفاده کنید تا موضوعات را از قبل برنامهریزی کنید ، محتوای بصری با کیفیت بالا انتخاب کنید. این میتواند شامل عکس، ویدیو، گرافیک یا ترکیبی از آنها باشد. از ابزارهایی مانند Canva یا Adobe Spark برای ایجاد گرافیکهای جذاب استفاده کنید ، کپشنی بنویسید که داستان شما را روایت کند یا اطلاعات مفیدی ارائه دهد. سعی کنید سوالی بپرسید یا دعوت به عمل (CTA) داشته باشید. هشتگهای مرتبط و محبوب را اضافه کنید تا پست شما بیشتر دیده شود. حداکثر 10-15 هشتگ مناسب انتخاب کنید ، با رعایت این مراحل، میتوانید به طور مؤثری برای هر پست در اینستاگرام برنامهریزی کنید و محتوای جذابتری تولید کنید که مخاطبانتان را جذب کند.
۳. توجه به مخاطبین هدف
توجه به این موضوع که مخاطبین شما بیشتر شامل چه گروه سنی هستند، پی بردن به علاقه مندی های آنها و سوالاتی از این قبیل، به شما کمک میکند تا به شخصیت مخاطبین هدف خود پی برده و با استفاده از این اطلاعات میتوانید به تولید یک محتوای متناسب با مخاطبانتان بپردازید؛ به عنوان مثال تولید محتوا در اینستاگرام برای مخاطبان یک پیج آشپزی که بیشتر خانوم های خانه دار آن را دنبال میکنند، متفاوت از یک پیج فروش لوازم ورزشی است که مخاطبان آن بیشتر ورزشکاران هستند. از ابزارهای تحلیل داده (مانند Google Analytics یا Insights اینستاگرام) استفاده کنید تا ویژگیهای دموگرافیک، علایق و رفتارهای مخاطبان خود را شناسایی کنید، پرسونای مخاطب (شخصیت خیالی) بسازید که شامل اطلاعاتی مانند سن، جنسیت، شغل، علایق و چالشهای آنها باشد. محتوایی تولید کنید که به نیازها و علایق مخاطبین هدف پاسخ دهد. به عنوان مثال، اگر مخاطبان شما جوانان هستند، میتوانید از زبان و تصاویری که با فرهنگ آنها همخوانی دارد استفاده کنید.انواع مختلف محتوا (عکس، ویدیو، استوری، لایو) را امتحان کنید تا ببینید کدام نوع بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد.
۴. استفاده از جملات پر انرژی
از جمله پستهایی که همواره مخاطبان زیادی را به خود جلب کردهاند، پستهایی با مضمونهای پر انرژی و جملات انگیزشی است؛ همچنین میتوانید با استفاده از یک عکس با کیفیت، با توجه به معیارهای گفته شده در انتخاب عکس، پستی را که شامل جنبهٔ بصری عالی و هم جنبه محتوایی انگیزشی و با انرژی برای مخاطبان باشد را منتشر کنید ، استفاده از جملات پر انرژی میتواند تأثیر زیادی بر روی جذب مخاطب و ایجاد انگیزه در آنها داشته باشد. این نوع جملات میتوانند حس مثبت و هیجان را منتقل کنند و باعث شوند که مخاطبان بیشتر به محتوای شما توجه کنند. جملات را با فعلهایی مثل "شروع کن"، "برو جلو"، "بیا با هم" و... آغاز کنید ، از کلمات و عبارات مثبت و الهامبخش استفاده کنید که حس خوبی را منتقل کنند ، سوالاتی بپرسید که مخاطب را به فکر کردن وادار کند، مانند "آیا آمادهاید تا به قلههای جدید برسید؟"، هشتگهایی مانند #انگیزه، #مثبتاندیشی و #زندگی_شاد میتواند به گسترش دسترسی شما کمک کند. با استفاده از این جملات و نکات، میتوانید محتوای پر انرژی و جذابی برای مخاطبان خود ایجاد کنید که آنها را ترغیب به مشارکت و تعامل بیشتر کند. چند نمونه جملات پر انرژی :
1. "بیایید با هم یک روز فوقالعاده بسازیم!"
2. "امروز روزی جدید برای شروعی تازه است!"
3. "هیجانزدهاید؟ ما هم همینطور! بیایید با هم پیش برویم!"
4. "زندگی کوتاه است، بیایید هر لحظهاش را جشن بگیریم!"
5. "شما قدرت تغییر دنیا را دارید! بیایید با هم این کار را انجام دهیم!"
6. "همه چیز ممکن است! فقط کافی است که باور داشته باشید!"
۵. استفاده از کامنت ها و دایرکت ها
یکی از مواردی که بیشتر کاربران به آن توجه میکنند نظرات کاربران دیگر درباره محصولات شما است، پس میتوانید از کامنت های کاربران خود که در زیر پستها قرار دارند. و همچنین از مواردی که در دایرکت مطرح میکنند نیز استفاده کنید؛ به این صورت که اگر نظری را مطرح کرده یا سوالی را از شما میپرسند، پاسخ آن را به صورت عمومی در پستها بگویید و با استفاده از آن به تولید محتوا در اینستاگرام بپردازید. کامنتها فرصتی برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان فراهم میکنند ، از طریق کامنتها میتوانید نظرات و بازخوردهای مخاطبان را درباره محتوای خود دریافت کنید. پاسخ به کامنتها میتواند به افزایش تعامل و دیده شدن پستهای شما کمک کند ، پاسخ به کامنتها میتواند به افزایش تعامل و دیده شدن پستهای شما کمک کند.
دایرکتها فضایی برای برقراری ارتباط خصوصی با مخاطبان فراهم میکنند ، میتوانید به سوالات و نیازهای خاص مخاطبان پاسخ دهید. ارتباط مستقیم از طریق دایرکت میتواند روابط عمیقتری با دنبالکنندگان ایجاد کند ، استفاده مؤثر از کامنتها و دایرکتها در اینستاگرام میتواند به شما کمک کند تا با مخاطبان خود ارتباط نزدیکتری برقرار کنید و تعامل بیشتری داشته باشید. با پاسخدهی سریع، شخصیسازی پیامها و تشویق به تعامل، میتوانید تجربه کاربری مثبتتری برای دنبالکنندگان خود ایجاد کنید و روابط قویتری بسازید.
۶. استفاده از مصاحبه
مصاحبه با افراد مشهور و مخصوصاً افرادی که محبوبیت زیادی دارند، میتواند به تولید محتوا منجر شود؛ به این صورت که شما میتوانید محصول خود را برای این افراد ارسال کرده و از انها درخواست کنید که در قالب یک مصاحبه ویدیویی، درباره محصولتان، نظرشان را مطرح کنند. البته گاهی این افراد در ازای دریافت مبلغی حاضر به انجام مصاحبه میشوند؛ پس در نظر گرفتن این مبلغ و مقدور بودن پرداخت آن برای شما، مهم است.یکی از علت های اصلی این موفقیت آن است که این کسب و کارها با رعایت اصول تولید محتوا در اینستاگرام توانسته اند محتوای بسیار خوبی را تولید کرده و به این شکل مخاطبان زیادی برای خود جذب کنند. البته عوامل دیگری هم در این میان دخیل هستند که از جمله آنها می توان مارکتینگ و بازاریابی فوق العاده، داشتن محصولات و یا خدمات منحصر بفرد و باکیفیت و … اشاره کرد. اما این اصول تولید محتوا در اینستاگرام چه هستند؟ در این مطلب قصد داریم مفصلا در مورد آنها صحبت کنیم و آنها را شرح دهیم.اگر شما بتوانید به خوبی مخاطب و جامعه هدف کسب و کارتان را شناسایی کنید آنگاه می توانید محتواها را برای آنها تولید کرده و به اشتراک بگذارید و به این شکل صدای برندتان باشید.
اصول تولید محتوا در اینستاگرام و اهمیت استفاده از آن
پیش از آن که بخواهیم به اصول تولید محتوا در اینستاگرام بپردازیم خوب است کمی در مورد اهمیت محتوا در این پلتفرم صحبت کنیم و ببینیم که اصلا چرا باید در تولید محتوا برای این شبکه اجتماعی برخی اصول و نکته ها را رعایت کنیم؟ به طور کلی محتوا مهمترین چیزی است که در شبکه های اجتماعی در اختیار کاربران قرار می گیرد. این محتوا است که می تواند سبب جذب مخاطب و یا فراری شدن وی از پیج ما شود.
محتوا در اینستاگرام دو نوع اصلی دارد:
عکس
ویدیو
علاوه بر این دو محتوای اصلی یک محتوای متنی هم داریم که برای کپشن های پست ها مورد استفاده قرار می گیرد و در افزایش تعامل ها و گرفتن لایک و کامنت از مخاطبان بسیار حائز اهمیت است. اگر اصول تولید محتوا در اینستاگرام برای این عکس ها، فیلم ها و متن ها رعایت شوند آنگاه شاهد نتیجه بسیار خوب خواهیم بود که می تواند ما را در رسیدن به هدفمان کمک کند. هرقدر محتواهای تولید شده تان بیشتر و بهتر دیده شوند احتمال موفقیت شما بالا و بالاتر می رود، تعداد فالوورهای تان افزایش پیدا میکند، تعامل های پیجتان بیشتر می شوند و در نتیجه مخاطبان بیشتری در اختیار خواهید داشت.
این مخاطبان خریداران بالقوه شما هستند که پس از جذب آنها به کمک تکنیک های تولید محتوا می بایست با استراتژی های مارکتینگ آنها را به خریدار تبدیل کنید و در ادامه هم استراتژی هایی داشته باشید که این مشتری به مشتری وفادار بیزینس شما تبدیل شود. پس می بینید که محتوا و رعایت اصول تولید آن تا چه اندازه مهم و ضروری است. در ادامه قصد داریم در رابطه با اصول تولید محتوا در اینستاگرام صحبت کنیم، با ما همراه باشید.
نکات تولید محتوا در اینستاگرام
برای این که بتوانید محتوای خوب و کاربر پسندی در اینستاگرام تولید کرده و در اختیار مخاطبان خود قرار دهید رعایت برخی اصول الزامی و ضروری است. اما این اصول تولید محتوا در اینستاگرام چه هستند؟ در ادامه مهمترین این اصول را با هم میبینم:
کیفیت محتوای تولید شده
محتوای بصری مهمترین وجهه اینستاگرام
توجه به پرسونای مخاطب هدف
در نظر گرفتن مشخصات مخاطبان
لحن مورد استفاده در محتوا
شروع کپشن: موضوعی حیاتی و مهم
استفاده از هشتگ ها
از کال تو اکشن غافل نشوید
محتوای بصری مهمترین وجهه اینستاگرام
یکی از اصول تولید محتوا در اینستاگرام که می بایست حتما آن را به دقت مورد توجه قرار داده و برای آن تصمیم بگیرید انتخاب جلوه های بصری برای محتوایتان است. در واقع جلوه های بصری که برای محتوا انتخاب می کنید معادل همان لحن است (که در بخش های بعدی در مورد آن صحبت می کنیم) اما در تصویر پیاده سازی میشود. به کمک این وجهه بصری و گاها احساسی شما آنچه را که میخواهید به کاربران و مخاطبان خود منتقل کنید را مشخص کرده و در مورد آن تصمیم می گیرید. برای این وجهه بصری شما می توانید از تصاویر مختلفی استفاده کنید و رویکردهای مختلفی را مدنظر داشته باشید که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
می توانید از عکس های با سوژه رئال استفاده کنید
استفاده از عکس هایی که در آتلیه ها و استودیوها گرفته میشوند
بهره گیری از تصویرسازی
استفاده از سبک های خاص و انحصاری در ایجاد وجهه بصری
نکته مهم این است که این محتوا و وجهه بصری که قصد دارید برای برند و بیزینس تان طراحی کنید می بایست در ارتباط با هویت برند باشد و کاملا با آن تناسب داشته باشد.
یک تولید کننده محتوا باهوش دقت زیادی روی این 4 مورد دارد و سعی می کند با بهره گیری از این موارد محتوایی عالی بسازد. البته که در این صورت حقوق بالایی هم خواهد داشت.
توجه به پرسونای مخاطب هدف
شاید بتوان یکی از مهمترین اصول تولید محتوا در اینستاگرام را همین توجه به پرسونای مخاطب دانست. اجازه دهید ساده تر بگوییم: منظور از توجه به پرسونای مخاطب این است که شما باید جامعه هدف کسب و کارتان را بشناسید، ویژگی های افرادی که در این گروه قرار می گیرند را مورد بررسی قرار داده و آنها را دقیقا و کاملا بشناسید. سپس باید به بررسی رفتارهای این مخاطبان جامعه هدف پرداخته و ببینید چطور می توانید از آنها به نفع خود و کسب و کارتان بهره ببرید.
با طراحی پرسونا می توانید علاوه بر اطلاع از رفتارهای مشتری به واکنش های وی هم دسترسی داشته باشید و بدانید که چه چیزی مخاطبان جامعه شما را خوشحال کرده یا دلسرد و غمگین میکند، در مقابله با موارد مختلف این فرد چه عکس العمل هایی از خود نشان می دهد، چه هدف هایی دارد، به چه مواردی احتیاج دارد و از همه مهمتر اینکه شما چه کاری می توانید برای این مخاطب انجام داده تا رضایت وی را جلب کنید و وی را متقاعد کنید که از شما و خدمات تان استفاده کند.
برای مثال اگر شما پیج فروش لوازم سرگرمی و اسباب بازی دارید احتمالا مخاطبان شما یا نوجوانان و کودکان هستند یا والدین آنها که برای خرید اقدام می کنند. لذا می بایست ببینید که چه نوع محتوایی برای این کاربران مفید و کاربردی و جذاب است و سپس آن را تولید کنید.
در نظر گرفتن مشخصات مخاطبان
مورد بعدی از اصول تولید محتوا در اینستاگرام که در این بخش به آن می پردازیم مشخصات مخاطبان بیزینس شما است. سن نخستین مولفه است که در واقع میانگین آن مهم است. یعنی این که کاربران ما حدودا در چه محدوده سنی قرار دارند. به این شکل می توانیم در مورد محتوای که قصد تولید آن را داریم و لحنی که این محتوا می بایست داشته باشد دقیق تر شویم. موضوع بعدی جنسیت مخاطبان است. علاوه بر این توجه به موقعیت مکانی در هنگام تولید محتوا هم از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از اصول تولید محتوا در اینستاگرام به شمار می آید.
با اطلاع از موقعیت مکانی کاربران تان می توانید محتواها را متناسب با منطقه و آداب و رسوم آنها هم پیش ببرید. به اینها فاکتور علایق و سلیقه مشتری را هم اضافه کنید. اطلاع از این که علاقه های اصلی مخاطبان شما چه هستند به شما کمک می کند که محتوایی تولید کنید که کاملا متناسب با سلیقه و خواست مخاطبتان باشد و به این شکل محتوایتان بیشتر و بهتر دیده خواهد شد و بازخوردهای بهتری دریافت می کند. پس توجه به همه این اصول تولید محتوا در اینستاگرام می تواند به تولید محتوایی با کیفیت و در عین حال مورد پسند مخاطبان شما کمک شایانی کند.
لحن مورد استفاده در محتوا
یکی دیگر از اصول تولید محتوا در اینستاگرام استفاده از لحن مناسب برای محتوا هاست. اگر شما بتوانید لحن درست و مشخصی را برای محتواهای تولید شده تان به کار ببرید آنگاه می توانید هویتی یکدست و یکپارچه از بیزینس و برند خود را به مخاطب نشان دهید. این لحن یکدست سبب می شود برند شما معتبر جلوه کند و از طرف دیگر سبب به دست آمدن فالوورهایی می شود که به بیزینس شما وفادار هستند. نکته مهمی که در مورد لحن محتوا وجود دارد این است می بایست با توجه به مخاطبان تان آن را مشخص کنید. یعنی از اصول تولید محتوا در اینستاگرام شماره 3 را به دقت انجام داده و پرسونای مخاطب را بشناسید و سپس مطابق با آن، لحنی که می خواهید برای تولید محتوایتان استفاده کنید را انتخاب کنید. لحن شما با توجه به موضوع پیج و جامعه هدف مخاطبان تان می تواند رسمی، شوخ و طنز، دوستانه، انگیزشی و … باشد.
شروع کپشن: موضوعی حیاتی و مهم
یکی از مهمترین اصول تولید محتوا در اینستاگرام را می توان درست نوشتن کپشن عنوان کرد. علی الخصوص جملات ابتدایی کپشن شما ، آن جمله هایی که قبل از عبارت See More قرار می گیرند فوق العاده مهم و حیاتی هستند. چرا که آنها هستند که تعیین میکنند آیا مخاطب شما روی see more ضربه زده و ادامه کپشن را مطالعه کند یا سرسری از پست و کپشن و محتوای شما رد شده و به محتوای بعدی برود. پس هنگامی که در حال نوشتن کپشن هستید سعی کنید به این مورد از اصول تولید محتوا در اینستاگرام توجه کنید و این جملات ابتدایی را تاثیرگذار، ترغیب کننده و جذاب بنویسید تا بتوانید مخاطب را تا انتهای کپشن با خود همراه کنید.
استفاده از هشتگ ها
یکی از اصول تولید محتوا در اینستاگرام که بسیار مهم هم هست هشتگ ها هستند. هشتگ ها کمک می کنند محتوایی که تهیه کرده اید بهتر و بیشتر دیده شود. در واقع کاربران می توانند با سرچ هشتگ ها به محتوای شما که دارای هشتگ مورد نظرشان است برسند و در این صورت اگر مطالبتان جذاب باشد و محتوای خوبی داشته باشید می توانند به راحتی جذب صفحه تان شوند و شما را فالو کنند. اما استفاده از هشتگ ها قوانین خاص خود را دارد که می بایست حتما رعایت شوند.
مثلا این که حتما هشتگ مرتبط با بیزینس و موضوع پیجتان را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید یا دقت داشته باشید از هشتگ های ممنوعه اینستاگرام استفاده نکنید و بسیاری قوانین دیگر که شما میتوانید در مقاله های مربوط به هشتگ اینستاگرام آنها را پیدا کنید. در بخش آخر اصول تولید محتوا در اینستاگرام نوبت به یک موضوع فوق العاده مهم می رسد که می تواند تمام کننده محتوایتان به بهترین نحو ممکن باشد، در ادامه با ما همراه باشید تا به این مورد بسیار مهم از اصول تولید محتوا در اینستاگرام بپردازیم.
نتیجه گیری
برای این که بتوانید محتوای خوبی را در پیج اینستاگرامی تان منتشر کنید لازم است به اصولی دقت داشته باشید. به کمک اصول تولید محتوا در اینستاگرام شما می توانید محتوایی که تهیه می کنید را مطابق سلیقه کاربران و مخاطبانتان برنامه ریزی کرده و سپس آپلود کنید. در این مطلب به مهمترین مواردی که در این زمینه مطرح می شوند پرداخته ایم و امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد. اگر نیاز به راهنمایی در زمینه رعایت اصول تولید محتوا دارید می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.در این جا با استفاده از چند مقاله، نحوه تولید محتوای با کیفیت در اینستاگرام در حوزه شخصی و بیزینس را مطرح کردیم؛ به شما این اطمینان را میدهم که با رعایت این نکات میتوانید به راحتی بهترین محتوا را تولید کنید و به یک برند مطرح تبدیل شوید.

نرم افزار چیست؟
20 / دی / 1403
موشن گرافیک و ابزارهای تولید آن
20 / دی / 1403
تکنیکهای نوین چاپ برای طراحان گرافیک
20 / دی / 1403

انیمیشین های استاپ موشن و ابزار های تولید آن ها
20 / دی / 1403

اصول تولید محتوا در اینستاگرام
20 / دی / 1403

آشنایی با نرمافزار افترافکت و کاربردهای آن
20 / دی / 1403
